Välkommen till ProfileXpress, godisbolaget och godiskungen på nätet, köp billigt godis online från vår webbshop. Vi är godisaffären och godisbutiken på internet med massor av roligt godis och mängder av godissorter.
Här hittar ni choklad, godispåsar, karameller, minttabletter, godisklubbor, snacks, tablettaskar, tuggummin, godisboxar, reklamgodis till jul och påsk och mycket mycket mer. Bra ekologiskt godis och godis utan socker finns också i sortimentet. kvalitetsgodis med egen logga på pappret för att ge bort är suverän godisreklam, se alla våra godis tips. Godis i mängder av sorter och godissmaker som kola, fudge, lakrits, mint, vingummi, choklad och alla möjliga fruktsmaker som hallon, citron, apelsin, päron, tuttifrutti m.m.
Vi levererar allt företagsgodis och profilgodis med Er egen logo express och med fri frakt. Företagsgodis, perfekt till företagets mässa, event, kickoff, utställning eller kampanj.
Presentgodis till kunder, anställda och personal vid våra stora högtider blir alltid en uppskattad gåva. Gratis godispresenter är en utmärkt giveaways vid alla möjliga tillfällen.
Förslag på andra bra och roliga giveaways till Er företagsprofilering hittar ni under kategorin giveaways. Vi har också ett stort utbud av profildryck och mat som reklam i kategorin mat under presentreklam.
Använd våran gratistjänst Fri skiss / offert och få: Fria skissförslag på valfria produkter med eget tryck och logo. Sök er fram till önskad produkt och välj färg. Tryck sedan på knappen Fri skiss / offert och ladda upp Er logo. Kort därefter bifogas ett kostnadsfritt skissförslag med pris i pdf-format till Er mail.
Krämig choklad som passar perfekt till kaffet. Finns med 3 olika kakaohalter. Mins...
fr. 2,75 kr
MER INFORMATIONSnabba budskap med lång eftersmak. Sprid ditt varumärke på ett effektivt sätt - tr...
fr. 294,00 kr
MER INFORMATIONChokladdoppade kolor med namnet Choko Jack är en oemotståndlig produkt som har sna...
fr. 194,00 kr
MER INFORMATIONPepparmint för en frisk andedräkt. Sockerfritt. Ca 7 gram.
fr. 8,00 kr
MER INFORMATIONPepparmintask i formen av en hand. Man öppnar och stänger den vid handleden. Inneh...
fr. 8,00 kr
MER INFORMATIONRund ask med sockerfria mintpastiller. Ca 6,5 gram.
fr. 8,00 kr
MER INFORMATIONGodispåse fylld med blandat fruktigt gelégodis med smak av apelsin, citron, passio...
fr. 4,65 kr
MER INFORMATION5,6g Rund, platt klubba med eget tryck på omslagspapprets framsida. Andra smaker m...
fr. 1,65 kr
MER INFORMATIONBrevutskick! Hemleverans - ett effektivt och personligt sätt att skicka något gott...
fr. 104,00 kr
MER INFORMATIONBrevutskick! Hemleverans - ett effektivt och personligt sätt att skicka något gott...
fr. 104,00 kr
MER INFORMATIONHjärtformad ask som innehåller sockerfria pepparmintpastiller. Ca 7 gram.
fr. 8,00 kr
MER INFORMATIONGodispåse fylld med blandat fruktigt gelégodis med smak av apelsin, citron, passio...
fr. 5,10 kr
MER INFORMATIONElizabeth Shaws härliga mint crisp finns i både mörk -och mjölkchoklad.
fr. 5,55 kr
MER INFORMATIONPepparmintask i form av en t-shirt. Man öppnar den i underkant av t-shirten. Inneh...
fr. 8,00 kr
MER INFORMATION25 g choklad av hög kvalitet med eget reklamtryck. Välj mellan guld eller silver f...
fr. 15,50 kr
MER INFORMATIONPepparmintask i form av en lastbil, sockerfria. Ca 7 gram.
fr. 8,00 kr
MER INFORMATIONGodispåse fylld med blandat fruktigt gelégodis med smak av apelsin, citron, passio...
fr. 5,10 kr
MER INFORMATIONElizabeth Shaws härliga mint crisp finns i både mörk -och mjölkchoklad.
fr. 5,55 kr
MER INFORMATIONEffektivisera din varumärkeskommunikation - tryck ditt budskap på våra Yeppos. Vår...
fr. 207,00 kr
MER INFORMATIONClick Clack metallask med ca 40 sockerfria minttabletter.
fr. 13,55 kr
MER INFORMATIONHjärtformat mintkort i praktisk plastask. Innehåller ca 60 sockerfria mintabletter...
fr. 7,55 kr
MER INFORMATIONTablettaskar är en av våra absoluta storsäljare! Askarna trycks på både klimatkomp...
fr. 6,95 kr
MER INFORMATIONSnygg ask fylld med 23 gram pepparmint. Ej sockerfri.
fr. 17,00 kr
MER INFORMATIONTvista till ditt budskap - tryck upp det på vår svensktillverkade choklad. Förstär...
fr. 381,00 kr
MER INFORMATIONSockerfria tuggummin med mintsmak & 30% Xylitol förpackade i sleeve med din design...
fr. 11,65 kr
MER INFORMATIONEffektivisera din varumärkeskommunikation - tryck ditt budskap på våra Yeppos. Vår...
fr. 239,00 kr
MER INFORMATION8,3g hjärtformad, platt klubba med eget tryck på omslagspapprets framsida och tran...
fr. 2,15 kr
MER INFORMATIONBollformad klubba 8,5g med eget reklamtryck på omslagspappret. Fruktmix är blandni...
fr. 2,15 kr
MER INFORMATIONKlassiska chokladbröd i plåtburk med eget tryck!
fr. 233,00 kr
MER INFORMATIONVåra populära chokladbitar är perfekta för att profilera ditt företag internt, vid...
fr. 5,10 kr
MER INFORMATIONMini-karameller med blandade smaker (jordgubb, citron, apelsin, & äpple) som är fl...
fr. 184,00 kr
MER INFORMATIONVåra populära chokladbitar är perfekta för att profilera ditt företag internt, vid...
fr. 5,10 kr
MER INFORMATIONGer en snabb och positiv energikick och är ett perfekt sätt att ge lite extra posi...
fr. 256,00 kr
MER INFORMATIONGodis kallas även för sötsaker, konfektyr eller praliner, En godis eller snarare en pralin har socker som huvudingrediens. Kategorin kallas sockerkonfektyr och omfattar all söt konfekt inklusive choklad, tuggummi och karameller. Grönsaker, frukt eller nötter som är glaserade eller överdragna med socker däremot klassas som kanderade. Fysiskt kännetecknas godis för den betydande mängden och användningen av socker eller sockerersättningsmedel. Till skillnad från en kaka eller limpa bröd som delas av många människor är godis vanligtvis i mindre bitar. Definitionen av godis beror också på hur människor äter den. Till skillnad från söta bakverk som serveras på en assiett och oftast äts med sked i slutet av en måltid, så äts godis mer lättvindigt, ofta med fingrarna som ett mellanmål mellan måltiderna. Varje kultur har sina egna idéer om vad som utgör godis i stället för en dessert. Samma mat kan vara en godis i en kultur och en efterrätt i en annan. Godis klassificeras också som en söt livsmedelsprodukt och inkluderar alla typer av hårda karameller, mjukt godis, marshmallows, taffy och all annan godis vars huvudsakliga ingrediens är socker. Kommersiella sötsaker delas ofta in i grupper beroende på mängden socker de innehåller och deras kemiska struktur. Godis framställes genom upplösning av socker i vatten eller mjölk för att bilda en sirap som sedan kokas tills den önskade koncentrationen eller tills den börjar karamelliseras . Godis kommer i en mängd olika strukturer, allt från mjuka och sega till hårda och spröda. Texturen på godiset beror på ingredienser och temperaturer som godiset bearbetas på. Den slutliga texturen på godiset beror primärt på koncentrationen av socker. När sirapen upphettas och kokas avdunstar vattnet och koncentrationen socker ökar allteftersom temperaturen stiger. En given temperatur motsvarar en speciell sockerkoncentration. Dessa kallas socker steg. I allmänhet resulterar högre temperaturer i högre sockerkoncentrationer och hårdare godis, Lägre temperaturer resulterar i sprödare karameller och mjukare godis. När sirapen når en temperatur på 171° C eller högre bildas sackaros molekyler som bryts ned och bildar ett enklare socker och skapar ett bärnstens färgat ämne som kallas karamell. Detta bör inte förväxlas med karameller, även om det är godisens huvud arom. Det mesta godiset tillverkas idag kommersiellt, industrin förlitar sig till stor del på affärshemligheter och skydd, detta eftersom godis recept inte går att få upphovsrättsskyddad eller patenterad effektivt. Godis är dessutom mycket svårt att kopiera exakt, till synes små skillnader i maskiner, temperaturer eller tidpunkter gör att godiset får märkbara skillnader som slutprodukt. Förpackningar bevarar arom och smak och underlättar frakt och dispens. Vax papper tätar mot luft, fukt, damm och bakterier, medan cellofan värderas av paketerare för sin öppenhet och motståndskraft mot fett, lukt och fukt, dessutom är det oftast återförslutningsbara. Polyeten är en annan form av film som förseglas med hjälp av värme, och detta material är används ofta för att göra påsar i bulk förpackning. Plastfolie är också vanligt förekommande, även aluminiumfolier runt chokladkakor för att förhindra överföring av vattenånga samtidigt som den är lätt, giftfri och bevisligen luktfri. Linjerade pergament lådor av hög kvalitet används ofta lyxig konfekt som gourmet choklad. När det gäller godis hållbarhetstid så är den betydligt längre än för många andra livsmedel. Detta beror på godisets höga koncentration av socker och att bakterier vanligtvis inte kan växa i livsmedel med hög sockerhalt. Det mesta godiset som förvaras i sin original förpackning i rumstemperatur i en någorlunda torr miljö och mörkt kan hålla i månader eller till och med år. I regel blir hållbarhetstiden kortare ju mjukare godiset är, men det är snarare utseende, smak och konsistens som avgör om det kan ätas än risken för matförgiftning. Det enda som förkortar godisens livslängd är om man förvarar den i en fuktig möglig miljö. Typiska rekommendationer är följande: Hårda karameller kan förvaras på obestämd tid i goda lagringsförhållanden. Mjölk choklad och kola brukar kunna förvaras i ungefär ett år. Mörk choklad varar upp till två år. Mjuka eller krämiga karameller kan förvaras i 8 till 10 månader i idealiska förhållanden. Tuggummi och skumgodis kan hålla sig fräsch i ungefär 8 månader efter tillverkning.
Mellan 6:e och 4:e-talet före kristus upptäckte perser följt av greker människor i Indien som producerade honung utan bin från vass. Detta antogs och snart spreds sockret och sockerrör till jordbruket. Sockerrör växte ursprungligen i tropiska syd och Sydostasien och ordet suger kan härledas till språket sanskrit och ordet Sharkara. En del socker producerades genom kokning av sockerrör till juice i forntida Indien och konsumerades som Khanda och dubbades till engelskans candy och var vårt ursprungliga godis. Innan socker var lättillgängligt var godis baserat på honung. Honung användes i det forntida Kina, Mellanöstern, Egypten, Grekland och det romerska riket för att belägga frukter och blommor för att bevara dem eller för att skapa former av godis. Godis serveras än idag i denna form men är mer typisk för garnering. Före den industriella revolutionen var godis ofta att betrakta som en form av medicin, antingen för att lugna matsmältningssystemet eller lindra halsont. Under medeltiden dök godiset upp på borden men först endast hos de mest förmögna. På den tiden började det som en kombination av kryddor och socker som användes som ett hjälpmedel för matsmältningsproblem. Matsmältningsproblem var mycket vanligt under denna tid på grund av den ständiga konsumtionen av livsmedel som var varken färskt eller välbalanserat. Bankett värdar skulle normalt serverade denna typ av godis vid banketter till sina gäster. En del av detta godis kallades ibland för kammar krydda och gjordes på kryddnejlika, ingefära, anis, enbär, mandlar och pinjenötter som doppades i smält socker. Den engelska ordet candy började användas i slutet av 13-talet. Det första godiset kom till Amerika i början av 1800-talet från Storbritannien och Frankrike. Endast ett fåtal av de tidiga nybyggarna var skickliga socker arbetare och kunde göra söta godsaker till de många rika. Rock candy tillverkades av kristalliserat socker och var den enklaste formen av godis, men även denna grundläggande form av socker ansågs vara en lyx och var endast tillgänglig för de rika. Godis verksamheten genomgick en drastisk förändring på 1830-talet när den tekniska utvecklingen och tillgången på socker öppnat upp marknaden. Den nya marknaden var inte bara för att njuta av den rika utan också att njuta för hela arbetarklassen. Det fanns också en ökande marknad för barn. Medan några få konditorer kvar blev godisbutiken en stapelvara bland barn i den amerikanska arbetarklassen. Penny Candy personifierade denna omvandling av godis och blev den första produkten som barn kunde tillbringade sina egna pengar på. Av denna anledning fick butiksägare nästan helt förlita hela sin verksamhet på barn för att hålla dem igång. Penny Candys godis härstammar direkt från medicinska sugtabletter som höll besk smak i en hård sockerbeläggning. År 1847 kom uppfinningen av candy press även känd som en leksaks maskin och gjorde det möjligt att producera flera storlekar av godis på en gång. År 1851 började konditori att använda en slags roterande ångpanna för att bistå det kokande sockret. Denna omvandling innebar att godisägaren inte längre var skyldig att kontinuerligt röra om i det kokande socker. Värmen från ytan av pannan var också mycket mer jämnt fördelad vilket gjorde det mindre troligt att sockret började brinna. Dessa innovationer har gjort det möjligt för endast en eller två personer att framgångsrikt kunna driva en godis affär. Före 1900-talet var godis vanligt förekommande som oförpackat och såldes från vagnar på gatan där det utsattes för smuts och insekter. År 1914 kom det vissa maskiner för att linda tuggummi och klubbor, men detta var inte vanligt förekommande. Efter polions utbrott 1916 fick opacketerat godis samlad och utbredd kritik på grund av smuts och bakterier. Vid den tiden var det bara exklusiva godisaffärer som används glasburkar. Med framsteg inom teknik har vax papper antagits och folie och cellofan importerades från Frankrike från DuPont 1925. Necco paketerare var ett av de första företagen att paketera utan mänsklig beröring. Godis förpackningar blev populärt och har spelat en stor roll i antagandet av bus eller godis under Halloween i USA. På 1970-talet kom de första fabriks slutna förpackningarna med ett igenkännbart namn eller varumärke på som ett tecken på kvalité och säkerhet.
Ordet godis härstammar från orden god, gott eller godsaker och det finns belägg för att ordet använts så tidigt som redan 1887. Godistillverkningen startade i Sverige efter det att chokladdrycken fått uppmärksamhet. Under 1600-talet spreds kunskapen om att raffinera socker i Europa och under 1700-talet började apoteken att producera kandisocker eller så kallat bröstsocker. Detta socker bestod av kristalliserade sockerlösningar smaksatta med kryddor. Eftersom socker var exklusivt och dyrt riktade det sig till rika och förmögna. Apoteken hade monopol på karameller och stod sig enda fram till slutet av 1800-talet, då den skånska sockerbetsproduktionen tog fart och godisfabriker startade. År 1872 började Cloetta tillverka praliner och chokladkakor i en fabrik och i början på 1900-talet blev godistillverkningen storskalig och godis försäljningen till allmänheten tog fart. De första decennierna på 1900-talet var det främst gräddkola som såldes och senare på 1930-talet kom skumgodis och gelégodis att börja tillverkas. Tillverkarna började experimenterade med olika former på godiset och många finns kvar än idag som sega råttor, geléhallon, gröna grodor, geléhjärtan och verktygsformade godisbitar. På 1940-talet var dålig tandhälsa i fokus i Sverige och i stort sett alla hade någon gång haft karies. Vipeholmsexperimenten påbörjades i Lund där forskare skapade och analyserade karies genom att låta patienter med utvecklingsstörningar äta rikliga mängder med godis under flera år. Försöken fick senare kritik eftersom patienterna användes som försökspersoner och utan tillstånd från anhöriga. Efter experimenten rekommenderade Medicinalstyrelsen godisätning högst en dag i veckan och begreppet lördagsgodis var fött. Fler godissorter kom till under följande decennier och på 1980-talet blev det möjligt med självplock av lösgodis efter att Livsmedelsverket rekommenderade Hälsovårdsnämnden att tillåta det under vissa förutsättningar. Världens största godis tillverkare är amerikanska Mars Incorporated följt av Mondeléz International. Andra stora tillverkare är Mexikanska Bimbo, Nestlé, Ferrero och Hershey's. De största tillverkare i Sverige är Marabou och Cloetta. Godis förekommer ofta vid olika typer av uppvaktningar eller firande, inte minst under storhelgerna. Förutom julen brukar godis förknippas med påsken (i form av påskägg och Halloweens bus eller godis. På Alla hjärtans dag är det vanligt att man ger godis som gåva till någon man tycker om. I många länder brukar man även ge godis i julstrumpan. Konsumtionen av godis i Sverige har ökat de senaste decennierna och i synnerhet när självplock av lösgodis blev vanligt i de flesta livsmedelsbutiker och kiosker under 1980-talets mitt, sedan tidigare regler emot detta lättades. Vid storhelger ökar godisätandet ytterligare och i början mitten av 2010-talet var påsken den ledande godishelgen tätt följd av Halloween och julen. Svenskarna äter i snitt 17 kilo godis per person och år, vilket är mest i världen och dubbelt så mycket som genomsnittet i Europa.
Vi levererar express med fri frakt Ert profilgodis, företagsgodis och reklamgodis till Göteborg, Stockholm, Malmö, Uppsala, Västerås, Örebro, Linköping, Helsingborg, Jönköping, Norrköping, Lund, Umeå, Gävle, Borås, Mölndal, Södertälje, Eskilstuna, Karlstad, Täby, Halmstad, Växjö, Sundsvall, Luleå, Trollhättan, Öst