Kontakta oss

Kontakta oss gärna med dina frågor genom att maila till info@profilexpress.se eller kontakta oss på telefon 031-761 92 00 för personlig service.


Adress

ProfileXpress AB
Box 905
501 10 BORÅS

Org.nr.

5569247660

Önskar du först Kostnadsfria Skisser på de produkter som du är intresserad av?

Nedan följer en genomgång på hur du kan få kostnadsfria skisser eller få en offert:
1. Kicka in dig på den produkt du är intresserad av

Använd knapparna "Kostnadsfria skisser" eller "Skicka förfrågan" för att göra ditt val.

2. Fyll i uppgifterna i formulärfönstret

Vid "Kostnadsfria skisser" bifoga logotype genom att trycka på "Bläddra...".

3. Klicka på knappen "skicka"

Din skiss eller förfrågan skickas till skiss@profilexpress.se.

4. Skiss & offertförfrågan

När vi har mottagit din förfrågan så kontrolleras att all information är med. När det är gjort så mailar vi dig och bekräftar att vi har mottagit din förfrågan. Du får en skiss eller offertförfrågan via mail. På skissen/korrekturet ser du hur trycket kommer att placeras på produkten.

6. Beställning av varan från en skiss eller offertförfrågan

Om/när du önskar att beställa varan så godkänner du skiss/korrekturet genom att maila ett ?ok? till oss.

7. Leverans

Efter normalt 8 arbetsdagar efter lagd beställning levereras produkten till dig. Leverans sker direkt från något av våra tryckerier och frakten sker med någon typ av företagspaket (normalt Posten, Schenker, DHL, UPS, eller TNT). Din uppskattade leveranstid meddelas i samband med att orderbekräftelse mailas ut.

Har du någon kompletterande fråga är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice genom att maila till info@profilexpress.se eller kontakta vår kundservice på telefon 031-761 92 00

Så webshopar du

Profilexpress.se är en webbutik för profil- och presentreklam. Vi arbetar hela tiden med att förbättra och förenkla så att Du på ett så smidigt och säkert sätt ska kunna beställa den eller de present och profilprodukter du söker till ditt företag.

Nedan följer en genomgång hur en beställning går till:

1. Välj den eller de produkter som du vill beställa

Detta gör du genom att klicka dig runt på bland våra olika kategorier och produkter eller genom att söka efter den produkt du önskar i vår sökfunktion.

2. Läs på om produkten/produkterna

När du har hittat den eller de produkter som du söker så klickar du på den för att få mer information om produkten. Du ser nu de olika färgval som produkten finns i och en tabell över de priser som gäller för produkten. Priserna som visas är pris utan eller med tryck, olika tryck/märkningsalternativ och pris beroende på vilket antal som du önskar beställa. Har du någon kompletterande fråga är du självklart alltid välkommen att kontakta vår kundservice på telefon 031-761 92 00

3. Beställning

När du bestämt dig för vilken produkt du önskar så fyller du i:

A) Antal, färg och väljer märkningalternativ i fältet under Orderinformation / Skissinformation.

B) Du bifogar din logotype genom att klicka på knappen ?Bläddra? och leta upp den i sin mapp på din dator.

C) Information om tryckplacering och önskad leveranstid.

D) Klicka nu på den lila knappen ?Lägg i kundvagnen/Skiss & offertmappen".

Bra, nu finns produkten och dess antal med vald märkningsalternativ i ?Din kundvagn? vill du lägga till fler varor så gör du om proceduren igen.

Om du är nöjd så klickar du på den gröna knappen ?Din kundvagn? i fältet på sidans vänsterspalt.

Nu ser du innehållet i Kundvagnen, du kan lägga till eller ta bort artiklar och antal dock skall du alltid trycka på ?Räkna om knappen? för att uppdatera innehållet.

Fyll i fälten:

A) Extra meddelande till butiken om så önskas.

B) Fyll i ert beställningsnummer om ni har ett sådant.

C) Vid kampanj, fyll kampanjkod för att få rabatten.

D) Önskad leveransdag (Klicka på almanackan till höger)

E) Hel/Delleverans.

4. Om du är ny kund så registerar du dig på följande sätt:

Klicka på knappen: Registera dig här, knappen hittar du under Kunduppgifter längst ner på sidan i kundvagnen.

Du kan också registrera dig genom att klicka på ?registrera dig? under den gröna ?logga in knappen? på sidans vänsterspalt.

Du behöver fylla i följande information:

Organisationsnummer
Förnamn
Efternamn
Företagets namn
Adress
Postnr
Ort
Land
Telefon alt. mobil nr
E-post adress
Skapa ett lösenord, så du kan logga in direkt på din sida nästa gång du vill beställa produkter.

Leveransadress om man vill att godset levereras till en annan adress än företagets.

Önskas nyhetsbrev.
Skapa inloggning

5. Korrektur och orderbekräftelse

När vi har mottagit din beställning så kontrolleras att all information är med. När det är gjort så mailar vi dig och bekräftar att vi har mottagit beställningen. Du får ett korrektur samt en skriftlig orderbekräftelse via mail. På korrekturet ser du hur trycket kommer att placeras på den beställda produkten. Korrekturet godkänner du genom att maila ett ?ok? till oss.

6. Leverans

Efter normalt 8 arbetsdagar efter lagd beställning levereras produkten till dig. Leverans sker direkt från något av våra tryckerier och frakten sker med någon typ av företagspaket (normalt Posten, Schenker, DHL, UPS, eller TNT). Din uppskattade leveranstid meddelas i samband med att orderbekräftelse mailas ut.

7. Betalning

Vid godkänd kreditprövning accepteras betalning mot faktura. Betalningstiden är normalt 30 dagar via bankgiro. Alternativa betalningsmetoder; Banköverföring, Swish, Kort (kontakta oss). Vid ej godkänd kreditprövning - gäller betalning i förskott.

Har du någon kompletterande fråga är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice genom att maila till info@profilexpress.se eller kontakta vår kundservice på telefon 031-761 92 00

Sök produkt

På profilexpress.se. är det enkelt att hitta den produkt du söker, med hjälp av vår layout kan du som besökare lätt klicka omkring bland mängder av profilprodukter. Det finns 2 olika sätt att hitta rätt produkt på profilexpress.se:

1. Menyer - Kategorier

Högt upp till vänster våran meny med huvudkategorier (Profilprodukter, Företagspresenter, Textilier & Displaymaterial) som är indelade efter funktion, syfte eller sammanhang. När du klickat på den länk som passar dig bäst kommer en överskådlig bild-meny med innehålls rubrik. På denna meny presenteras samtliga produktkategorier under den valda rubriken. Alla indelade i gruppen efter produkternas funktion, syfte eller utformning. När du hittat den produkt kategori som passar dig bäst så klickar du på den, och skärmen visar nu samtliga produkter i kategorin.

2. Sökfunktionen

Högst upp till höger på sidan hittar du vår sökfunktion. Likt en vanlig sökmotor kan du söka efter den produkten du letar efter. Skriv in ditt sökord och klicka på sök. Nu visas sökresultatet nedan uppdelat i matchande produktkategorier till vänster och artiklar till höger. Välj den produkt som passar dig bäst eller pröva att sök på nytt. Får du ingen sökträff alls beror det antingen på att du har stavat fel eller att produkten ej finns med i vårt sortiment.

Om du har frågor så du välkommen att maila oss så ska vi hjälpa dig.

info@profilexpress.se

Miljö & Omgivning

Genom ett gemensamt miljötänkande kan vi skona naturen och ge oss och våra kommande generationer bättre förutsättningar.

Vi strävar alltid efter att kunna erbjuda våra kunder profilprodukter och tjänster som produceras med minsta möjliga negativa påverkan på vårt klimat och miljön.

Produkterna trycks med miljövänlig färg och använder endast anpassade miljövänliga lösningsmedel till dessa färgtyper.

En annan viktig faktor för att minska koldioxidutsläppen är att minimera dubbla frakter. Vi skickar därför alltid dina produkter direkt från produktion ut till dina mottagare.

Märkningsalternativ

När man ska märka en produkt eller ett plagg så använder man olika tekniker beroende på produktens form och material. Nedan följer en genomgång av de vanligaste varianterna.

Digitaltryck

Vid den digitala produktionen blir kvaliteten på bilderna är mycket hög och det är ett billigt sätt att ta fram skyltbärare på. Digitaltryck har inga begränsningar i antalet färger och kan ibland även kallas för fototryck.

Screentryck

Silkscreen (Silkscreentryck) är en tryckteknik som bygger på användning av schabloner. Touch eller färg penslas genom en tunn silkes-, eller polyesterväv, där mönstret finns i form av täckande partier. Dessa kan bestå av papper, plast eller av fernissa som penslats direkt på väven. Man använder en schablon per färg. Vid ett tryck av en logotype med två färger så behöver man två schabloner. Screentryck är den vanligaste tryckformen och ofta också den billigaste. Med hjälp av nya tekniker man trycka upp till tolv färger.

Tampotryck

Den här typen av tryck används generellt till profilprodukter, presentreklam, muggar och glas. Pennor såväl som så komplicerade föremål som golfbollar där ytan är allt annan än jämn är vanliga föremål som vi trycker med den här tekniken. Tampotryck kan ibland även kallas för tampongtryck, men det är precis samma teknik. Rent tekniskt så är det en silikonkudde som "hämtar" upp trycket från en kliché och som sedan förs på produkten som ska tryckas.

Transfertryck

Transfer fungerar på samma sätt som screentryck fast på ark. Arket värms sedan på produkten. Transfer används mest till profilkepsar och andra mer svårtryckta klädesplagg som exempelvis arbetskläder och arbetsjackor. Men det används även till reklam- t-shirts, väskor, m.m. Transfertryck är ofta billigt när man vill trycka en logotype med många lite fler färger. En stor fördel med transfermärken är att de kan lagras för att sedan vid ett senare tillfälle kunna användas.

Lasergravyr

Med Lasergravyr kan man göra olika typer av logomärkningar i metall med ett stilrent och exklusivt resultat. YAG-Laser använder sig av en optisk lins och utvecklar värme. CO2-Gravyr använder en gas och lämpar sig för material som t.ex. Reklamprodukter i metall så som nyckelringar, kapsylöppnare, reklampennor, termosar, och trävaror. YAG-Laser ger en mycket snygg finish och ett vackert resultat på metall. YAG är utmärkt för reklamartiklar i metall och Aluminium, även Plåt och vissa sorter av eloxerade material går bra.

Brodyr och vävda märken

Brodyr görs på textila produkter såsom profilkläder, väskor och reklamkepsar. Ofta ser en brodyr mer exklusiv ut än ett tryck. Har man en detaljerad logga med exempelvis färgtoningar så är ett vävt märke den bästa lösningen då det erbjuder en väldigt hög detaljrikedom. Man väver då märker som sedan limmas på önskad profilprodukt eller profilklädesplagg.

Dessa sex olika trycktekniker är de vanligaste som vi använder till våra produkter.

Märkningsordlista

I tryckbranschen används många olika ord och uttryck. Nedan följer en förklaring av de vanligaste.

Brodyr

Används på textila produkter såsom profilkläder, reklamkepsar och väskor.

Bitmap

Är ett bildformat som består av ett rutnät av fyrkantiga bildelement, ofta kallade pixlar; för varje enskilt bildelement lagras information om dess färg enligt ett förutbestämt färgschema. En bitmap-fil innehåller även information om bildens storlek och färgschema. Exempel på bitmap format är JPEG, GIF, PNG och BMP. Detta format kan inte användas för tryck.

Digitaltryck

Vår digitala produktion blir allt större i takt med ökad efterfrågan och nyare teknik. Digitaltryck har inga begränsningar i antalet färger och kan ibland även kallas för fototryck.

Gravyr / Lasergravyr

Är en märkningsteknik där man bränner in text/motiv i produkten. Tekniken ger ett stilrent och slittåligt resultat och passar bra på profilprodukter i metall som exempelvis pennor, nyckelringar, termosar mm. Läs mer här? ??

Indesign

Är ett program för att ta fram layouter och är vanligt inom tidningsbranschen som fungerar som ett ordbehandlingsprogram.

Illustrator

Är ett ritprogram från företaget Adobe som är mer eller mindre branschstandard för att ta fram och editera tryckunderlag (EPS-filer).

Korrektur

Är en skiss där vi illustrerar tryckets storlek och placering på produkten ni önskar. För att undvika missförstånd måste vi alltid ha ditt godkännande på ett digitalt korrektur innan vi går i tryck. Är du inte nöjd med placeringen så begär du att få det ändrat.

Kliché

Betecknar att något är unikt framtaget för er. En kliché är ett annat ord för schablon eller startkostnad.

Logotype

ofta förkortat logo eller logga, är en symbol eller grafisk bild som symboliserar ett företag, en organisation eller representerar ett varumärke.

Original

Är ett annat ord för tryckunderlag. Det motiv, logotype eller text ni önskar trycka, brodera eller gravera. Originalet består av en vektoriserad EPS- eller AI-fil.

PMS / Pantone

Pantone Matching System (PMS) är ett referenssystem för angivande av färgnyanser.

Systemet är en internationell standard och hjälper till att specificera, matcha och kontrollera tryckfärger.

Repeat

Med repeat eller repeatorder menar vi när man lägger en ytterligare beställning på en produkt man tidigare beställt, med samma tryck.

Schablon

Är en unikt framtagen mall/tryckplåt för ert tryck. En schablon tas fram för varje tryckfärg. Man trycker sedan en färg i taget och låter färgen torka emellan och bygger på så vis upp er logga/budskap. Schabloner används vanligtvis vid screentryck. Vi sparar alltid dessa schbloner så att ni enkelt kan beställa fler produkter.

Screentryck

Ordet screentryck härstammar från engelskan, screen = skärm, duk. Tryckmetoden innebär att man använder sig av schabloner som medium och används i många sammanhang, från att trycka på glas och papper till plast och tyg. Man tar fram en schablon per färg och bygger upp trycket. Screentryck är den vanligste tryckformen och ofta också den billigaste.

Startkostnad

En engångskostnad som står för inställningarna av tryckmaskinen för ert tryck. En startkostnad är oberoende av antalet färger och betalas även vid en repeatorder.

Transfertryck

Transfer fungerar på samma sätt som screentryck fast på ark. Arket värms sedan på produkten. Transfer används mest till profilkepsar och andra mer svårtryckta klädesplagg som exempelvis arbetskläder, jackor och arbetsjackor. Men det används även till reklam- t-shirts, väskor, m.m.

Tampotryck

Även kallat ?tampongtryck? är en tryckteknik som är särskilt lämpad för produkter med ojämna ytor som golfbollar, pennor mm. Rent tekniskt så är det en silikonkudde som "hämtar" upp trycket från en kliché och som sedan förs på produkten som ska tryckas.

Tryckfil

Är ett ord för det motiv, logotype eller text ni önskar trycka, brodera eller gravera. Originalet består av en vektoriserad EPS- eller AI-fil.

Tryckunderlag

Är ett ord för det motiv, logotype eller text ni önskar trycka, brodera eller gravera. Originalet består av en vektoriserad EPS- eller AI-fil.

Vektor

Eller vektorgrafik består av matematiska ekvationer som återger en bild. Tillskillnad från bitmap eller raster, som består av många små bildrutor (pixlar).

EPS

Är en förkortning för ordet Encapsulated PostScript. En EPS-fil kan göras hur liten eller hur stor som helst utan att vare sig kvalitet, proportioner eller färger förändras. Filtypen är standard inom tryckeribranschen.

PMS Färgkarta

PMS står för Pantone Matching System och är ett system för angivande av färger. Systemet har internationell standard och kontrollerar, specificerar samt matchar tryckfärger.

Företagsfakta

profilexpress.se är en webshop med profil och identitetsförstärkande presentreklam som riktar sig till företagskunder och ägs av ProfileXpress Scandinavian AB (556924-7660).

Med kunden och användaren i fokus så har ProfileXpress arbetat fram tekniska lösningar för att ge all information som behövs på ett enkelt och överskådligt sätt. Vår målsättning är att ni som användare skall känna er trygga i er beställning och det är enkelt och smidigt att beställa profilprodukter av oss.

Säljkontoret ligger i Göteborg och det är härifrån vi svarar när du ringer eller mailar. Vi har byggt upp ett nätverk och arbetar i ett nära samarbete med grossister och tryckerier för att kunna erbjuda de låga priser och den snabba service som vi erbjuder dig som kund.

Nätverk

Genom det nära samarbetet med våra samarbetspartners kan vi tillhandahålla de flesta former av tryck. Tillsammans har vi många års samlad kunskap och vet vilka produkter som fungerar bra med respektive tryck. Vi erbjuder lösningar inom företagsprofil & promotion. Våra produkter är utvalda för att kunna ge dig som kund en snabb leverans, bra tryck, kvalité och design som fungerar!

Det som många andra företag ser som expressleveranser ser vi som en normal leveranstid.

På hårda produkter som vi lanserar på vår hemsida, har vi normalt en leveranstid på åtta arbetsdagar från godkänt korrektur med reservation för ett mindre antal produkter pga. varierande leveranstider från våra leverantörer.

I vår webshop hittar du prissatta profilprodukter, som uppdateras och kompletteras regelbundet. Skulle du sakna något så kontakta oss om dina önskemål så återkommer vi med ett förslag och pris. Genom våra samarbetspartners så har vi tillgång till ett större utbud av profilprodukter än det som visas i vår webbshop.

Välkommen att kontakta oss.

info@profilexpress.se

PUL & Cookies

Cookies är ett samlingsnamn för små textfiler som webbsidan lagrar på din dator för att den vid nästa besök ska komma ihåg dig och lättare göra sidan anpassad för dig. Från den 25 juli 2003 så gäller lagen om elektronisk kommunkation, som kortfattat innebär att alla webbsidor måste ha den här informerande texten om vad cookies gör samt vad vi använder dom till. Cookies kan inte förstöra din dator på något vis utan hjälper oss att komma ihåg de val du gjort senast du varit inne på sidan. Här följer nu en obligatorisk text.

Vår användning av cookies

Hur exakt detta går till, hittar du under hjälpavsnittet i din webbläsare. Vår viktigaste använding av cookies är att veta om du besöker oss igen. Det är alltså enbart för intern statsitik, och vi kan omöjligt med hjälp av cookies, identifiera vem du är som person. Ditt ip-nummer loggas också för att veta om samma dator besöker oss frekvent. Viss lagrning sköter inte vi, utan den vidarebefordras till ett företag som jobbar med just statsitk. Samma princip gäller där ? nämligen att vi inte med någon som helst säkerhet kan identifiera vem du är som person. Vi lagrar även en tillfällig cookie som försvinner så fort du stänger webbläsaren. Den är till för att användarupplevelsen ska fungera så maximalt som möjligt.

Behandling av personuppgifter

När du begär en offert eller på annat sätt kontaktar oss och själv anger några uppgifter om dig, så lagrar vi detta internt i vårt kundsystem för att kunna följa upp och smidigt processa din beställning. Vi registrerar endast information som är kopplade till din eller dina beställningar och din kontakt med oss. I vissa fall kan även e-post korrespondens loggas, för att vi ska få en helhetsbild av vad som sagts då det skulle behövas.

Personuppgiftsansvarig

Ansvarig för personuppgifter är ProfileXpress Scandinavian AB

Utlämnande av personuppgifter

Uppgifterna kan säljas i en situation då ProfileXpress Scandinavian AB skulle säljas.

Rätt att begära information

Du har enligt 26 § personuppgiftslagen (1998:204) rätt att en gång per kalenderår begära information om de personuppgifter som behandlas om dig hos ProfileXpress Scandinavian AB. Om du vill ha sådan information, ska du lämna en skriftligt undertecknad begäran till oss och den ska enligt personuppgiftslagen göras på papper, och kan inte skickas med e-post. På grund av detta så måste du först höra av dig till oss för att få denna blankett.

Mer information?

Post och Telestyrelsen kan ge dig mer information om du så önskar.

Du kan även maila oss om du har frågor.

info@profilexpress.se


Frågor & Svar

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna som rör våra produkter och tjänster. Frågorna är indelade i kategorier med fråga och svar, för att du enklare skall hitta svaret på din fråga. Självfallet är du alltid välkommen att ringa oss.

Vanliga frågor

Fråga om Logotype & Tryck
Fråga om Leverans & Fraktkostnad
Fråga om Pris & Betalning

Vanliga frågor

Hur beställer jag?
Hur lång är leveranstiden?
Erbjuder ni expressleverans?
Tillkommer moms på priserna?
I vilket format vill ni ha vår logotype?
Vad menas med EPS-fil?
Hur skall jag skicka logotypen som skall tryckas på produkterna?
Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?.
Vad menas med schablonkostnad/startkostnad?
Kan jag få se ett prov på produkten innan jag beställer?
Kan jag beställa produkter utan tryck/blanka produkter?
Finns det någon minimum beställning?
Har ni utställning som jag kan besöka och titta på era produkter?
Kan ni sponsra oss med era produkter?

Fråga & Svar

Hur beställer jag?

SVAR: Enklaste sättet att beställa är att fylla i din beställning i webbshoppen.
Det vi behöver veta är vilken produkt ni vill ha, kvantitet, produktfärg samt önskad tryckfärg (uppge gärna Pantone/PMS koden om ni vill ha en specifik färg). Utöver detta behöver vi information om er fakturaadress samt önskad leveransadress. Vi behöver även er logotype som ska tryckas på produkterna. För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen i EPS-format, skapad i Adobe Illustrator sparad som en vektoriserad eps-fil. Självfallet kan vi även hjälpa dig om du inte har er logotype i eps-format. Vi återkommer därefter med en skriftlig bekräftelse på att vi har mottagit er beställning. Du får alltid ett korrektur som visar hur ert tryck kommer att se ut på produkterna innan vi startar produktionen. När du har kontrollerat och godkänt korrekturet startar vi produktionen

Hur lång är leveranstiden?

SVAR: På hårda produkter som vi lanserar på vår hemsida, har vi normalt en leveranstid på åtta arbetsdagar från godkänt korrektur, med reservation för ett mindre antal produkter där leveranstiden kan varierar från våra leverantörer.

Erbjuder ni expressleverans?

SVAR: Ja, vi kan leverera extra snabbt om du har ont om tid mot en extra avgift. Leveranstiden är enligt överenskommelse enligt mail.Läs mer i Fråga om Leverans &

Tillkommer moms på priserna?

SVAR: Ja, 25% moms tillkommer på alla priser.

I vilket format vill ni ha vår logotype?

SVAR: För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen i EPS-format, sparad som en vektoriserad eps-fil och skapad i Adobe Illustrator. Givetvis kan vi även hjälpa dig om du inte har er logotype i eps-format. Kontakta oss så hjälper vi er att kontrollera filerna. Önskar du mer information? Läs mer i Fråga om EPS i Logotype & Tryck.

Vad menas med EPS -fil?

SVAR: EPS är ett digitalt filformat som är vanliga i trycksammanhang och krävs för att ge ett tryck i hög kvalitet. När en EPS-fil är vektoriserad betyder det att den är uppbyggd av matematiska formler. Detta gör det möjligt att förstora/förminska logotypen utan att kvalitén försämras. Grafik som inte är vektoriserad kallas för punktgrafik och är uppbyggd av ett små prickar i ett rutmönster. Pixelgrafik lämpar sig bäst för hemsidor och PowerPoint presentationer. EPS-original skapas i speciella program exempelvis Adobe Illustrator. Du kan inte skapa vektoriserade eps-filer i program som Word, Powerpoint eller Paint. Bilder som visas på hemsidor på internet är inte i eps-format. För att skapa en logotype i EPS-format behöver du exempelvis Adobe Illustrator. Vi kan hjälpa dig att omvandla din nuvarande logotype till EPS-format.

Hur skall jag skicka logotypen som skall tryckas på produkterna?

SVAR: Det enklaste sättet att skicka logotypen till oss är via e-mail tillsammans med er beställning.

Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?

SVAR: Ja, vi skickar alltid korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen. Tänk på att läsa korrekturet noga. Eventuella fel måste rättas i korrekturet. Leveranstiden räknas alltid från godkänt korrektur.
Om du gör en återkommande/repeat order på samma produkt utan förändring av logotypen skickas normalt inte något korrektur.

Vad menas med schablonkostnad/startkostnad?

SVAR: När vi trycker er logotype eller budskap på produkterna måste tryckeriet först skapa en tryckplåt eller schablon som används vid tryckningen. Det krävs en tryckplåt / schablon för varje tryckfärg. Schablonkostnaden är en engångskostnad då schablonerna kan användas igen vid framtida order på samma produkt. Normalt kan en schablon bara användas på en specifik produkt och kan inte användas på flera olika produkter. Vid andra märkningsmetoder utgår en startkostnad. Denna kostnad är inte beroende av antalet tryckfärger utan tas ut per design/motiv.

Kan jag få se ett prov på produkten innan jag beställer?

SVAR: Vi skickar prover för påseende om du vill se våra produkter i verkligheten. Prover med lågt värde behöver normalt inte returneras. Om du vill ha prov på dyrare produkter eller många olika produker ber vi er att returnera proverna inom 7 dagar. Vi skickar endast varuprover till företag, myndigheter, organisationer och föreningar.

Kan jag beställa produkter utan tryck/blanka produkter?

SVAR: Ja, enligt gällande minimum antal för respektive produkt.

Finns det någon minimum beställning?

SVAR: Ja, för respektive produkt finns en minsta beställningsvolym som måste uppfyllas. Gränsen varierar för olika produkter och om priset för exempelvis en reklampenna börjar att anges vid 500 st så är 500 st minsta upplaga vi säljer. Tyvärr kan vi inte sälja färre produkter med er logo än vad som anges som minsta beställning för respektive produkt.

Har ni utställning eller showroom som jag kan besöka och titta på era produkter?

SVAR: Nej, ProfileXpress har ingen traditionell utställning utan hänvisar till vår webbshop.

Kan ni sponsra oss med era produkter?

SVAR: Tyvärr erbjuder vi inte någon produktsponsring utan har valt att stödja välgörenhet.

Frågor om Logotype & Tryck

I vilket format vill ni ha vår logotype?
Vad menas med EPS -fil?
Jag saknar en eps-fil. Kan ni omvandla min logotype till EPS-format?
Kan jag själv omvandla min logotype till EPS-format?
Hur kontrollerar jag att min fil är i rätt format?
Jag kan inte öppna EPS-filen på min dator, är det något fel på den?
Finns det några filformat man skall undvika?
Vad menas med CMYK/4-färgstryck?
Vad menas med PMS/Pantone-färg?
Kan jag få se ett provtryck före produktion?
Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?
Kan jag få se ett provtryck före produktion?
Vad menas med schablonkostnad/startkostnad?

Fråga & Svar

I vilket format vill ni ha vår logotype?

SVAR: För bästa tryckresultat vill vi ha logotypen i EPS-format, skapad i Adobe Illustrator sparad som en vektoriserad eps-fil. Självfallet kan vi även hjälpa dig om du inte har er logotype i eps-format. Om du är osäker är du alltid välkommen att kontakta oss så hjälper vi er att kontrollera filerna.

Vad menas med EPS-fil?

SVAR: EPS är ett digitalt filformat som är vanliga i trycksammanhang och krävs för att ge ett tryck i hög kvalitet. När en EPS-fil är vektoriserad betyder det att den är uppbyggd av matematiska formler. Detta gör det möjligt att förstora/förminska logotypen utan att kvalitén försämras. Grafik som inte är vektoriserad kallas för punktgrafik och är uppbyggd av ett små prickar i ett rutmönster. Pixelgrafik lämpar sig bäst för hemsidor och PowerPoint presentationer. EPS-original skapas i speciella program exempelvis Adobe Illustrator. Du kan inte skapa vektoriserade eps-filer i program som Word, Powerpoint eller Paint. Bilder som visas på hemsidor på internet är inte i eps-format. För att skapa en logotype i EPS-format behöver du exempelvis Adobe Illustrator. Vi kan även hjälpa dig att omvandla din nuvarande logotype till EPS-format.

Jag saknar en eps-fil. Kan ni omvandla min logotype till EPS-format?

SVAR: Ja, vi hjälper er gärna att omvandla en er befintliga logotype till EPS-format om ni saknar en vektoriserad version av er logotype. Detta är normalt kostnadsfritt när du beställer från oss. Det är viktigt att vi får en så bra förlaga som möjligt när vi ska skapa en vektorversion av er logotype. Vi vill gärna ha en stor bild i jpg, pdf eller tiff-format i så hög upplösning som möjligt.
Det är viktigt att komma ihåg att den vektoriserade versionen som vi skapar kan skilja sig från originalet då den manuellt eller med hjälp av speciell programvara ritas om. Exempel på avvikelser kan vara att vi inte har exakt samma typsnitt som den ursprungliga logotypen. Andra skillnader kan vara att små detaljer kan skilja sig. Eftersom du alltid får ett korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på de färdiga produkterna kommer du alltid att få se resultatet av vektoriseringen innan produkterna börjar märkas med logotypen.
Om du väljer att låta ProfileXpress vektorisera er logotype och skapa en logotype i EPS-format, tänk då på att granska ditt korrektur extra noga och leta efter skillnader i logotypen som du inte kan tänkas acceptera. Eventuella ändringar av logotypen måste göras innan korrekturet godkänns. Vi tar inget ansvar för fel eller avvikelser i logotyper som vektoriserats av oss om korrekturet har godkänts av dig. Den vektoriserade versionen av er logotype sparas hos ProfileXpress och kan användas igen vid framtida order.

Kan jag själv omvandla min logotype till EPS-format?

SVAR: För att kunna skapa en logotype i EPS format behövs speciell programvara som exempelvis Adobe Illustartor. En vanlig missuppfattning är att det räcker att placera eller klistra in en vanlig jpg eller gif fil i Adobe Illustrator och sedan spara filen i EPS-format. Filen är då i EPS-format, men innehållet är inte vektoriserat utan fortfarande i punktgrafikformat. För att skapa en vektoriserad EPS-fil måste logotypen ritas om manuellt och sedan sparas om i EPS-format. Om du skapar en logotype i Adobe Illustrator, glöm inte att omvandla all text till vektor grafik genom att välja "Skapa textkonturer"/"Create Outlines" från Text/Type menyn
Det går inte att omvandla en vanlig bildfil till eps-format bara genom att ändra ändelse i filnamnet från exempelvis logo.jpg till logo.eps. Att bara byta ändelse på filen gör inte att filen blir vektoriserad utan att filen slutar att fungera.
Det är möjligt att skapa en vektoriserad EPS-fil i Adobe Photoshop, men det räcker det inte placera eller klistra in en vanlig jpg eller annan punktgrafikfil och sedan spara i EPS-format. Logotypen måste ritas om manuellt och sedan sparas om i EPS-format.

Hur kontrollerar jag att min fil är i rätt format?

SVAR: För att kontrollera att EPS-filen är vektoriserad krävs speciell programvara som exempelvis Adobe Illustartor. Om du saknar Adobe Illustartor så kan du maila filen till oss på ProfileXpress så kan vi kontrollera filen.

Jag kan inte öppna EPS-filen på min dator, är det något fel på den?

SVAR: Om du inte har dataprogram för grafisk produktion, exempelvis Adobe Illustrator eller Free Hand, kan du normalt inte öppna eps-filer. De flesta användarna har inte dessa program på sina datorer. Med största sannolikhet kan vi öppna filen eftersom vi har programmen som krävs. Om vi inte kan öppna logotypen du skickat till oss hör vi av oss.
En del kunder blir oroliga att de skickar oss fel fil eftersom de inte själva först kan kontrollera hur filen ser ut. Du behöver inte oroa dig eftersom du kommer att få ett korrektur som visar hur trycket kommer att se ut innan produktionen inleds. Skulle det vara fel version av logotypen som du skickat oss finns det då en chans att rätta till detta så länge korrekturet inte är godkänt.

Finns det några filformat man skall undvika?

SVAR: Vi vill helst ha logotypen som en vektoriserad EPS-fil. Om du saknar EPS-fil brukar logotype i pdf, tif, jpg eller psd format fungera om de innehåller stora bilder på logotypen i hög upplösning. Vi kan då omvandla logotypen till eps-format.
Filformat att undvika är filer skapade i PowerPoint (ppt), Microsoft Office (doc eller docx). Filer i gif eller bmp format kan fungera om de innehåller stor bild på logotypen, men måste omvandlas till eps-format. Vi kan hjälpa er med detta.

Vad menas med CMYK/4-färgstryck?

SVAR: CMYK är en förkortning för de grundfärgerna, cyan, magenta, gul och svart som används vid fyrfärgstryck. Förenklat kan man säga att CMYK/4-färgstryck är ett fototryck och du kan trycka ett motiv med obegränsat antal färger, exempelvis ett fotografi. Vanliga produkter som trycks med 4-färgstryck/CMYK är musmattor, tablettaskar, papperskassar, kollegieblock och isskrapor.
Om du gör en återkommande/repeat order på samma produkt utan förändring av logotypen skickas normalt inte något korrektur.

Vad menas med PMS/Pantone-färg?

SVAR: För att försäkra oss om att vi trycker er logo i just den färg ni önskar, ber vi er att uppge PMS-nummer för tryckfärgerna. PMS står för Pantone Matching System och är en internationell standard för tryckfärger.
Eftersom det finns många nyanser av exempelvis färgen röd vill vi att ni anger den exakta nyansen genom att ange ett pms-nummer.
Om du är osäker på vilken pms-färg ert tryck ska ha kontakta er reklamavdelning eller reklambyrå. Du kan även kolla med tryckeri som hjälpt er med exempelvis visitkort eller brevpapper.
Om du vill kan vi hjälpa er att välja pms/pantonefärg för er logotype. Vi försöker hitta en färg så nära er ursprungliga färg som möjligt, men vi kan aldrig ge några garantier att färgen stämmer helt överens med den färg ni brukar använda.
Tänk på att viss nyansförändring kan ske vid tryck på vissa material och på färgade underlag.

Skickar ni korrektur som visar hur trycket kommer att se ut?

SVAR: Ja, vi skickar alltid korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen. Tänk på att läsa korrekturet noga. Eventuella fel måste rättas i korrekturet. Leveranstiden räknas alltid från godkänt korrektur.
Om du gör en återkommande/repeat order på samma produkt utan förändring av logotypen skickas normalt inte något korrektur.

Kan jag få se ett provtryck före produktion?

SVAR: Vi skickar alltid ett digitalt korrektur som visar hur trycket kommer att se ut på produkterna du beställer innan vi startar produktionen.
Vi tar normalt inte fram prov på fysisk produkt med logotryck för godkännande innan vi startar produktionen. Om du önskar ett fysiskt provtryck måste du meddela oss i samband med din beställning. Tänk på att en extra kostnad tillkommer för ett fysiskt provtryck samt att leveranstiden förlängs.

Vad menas med schablonkostnad/startkostnad?

SVAR: När vi trycker er logotype eller budskap på produkterna måste tryckeriet först skapa en tryckplåt eller schablon som används vid tryckningen. Det krävs en tryckplåt / schablon för varje tryckfärg. Schablonkostnaden är en engångskostnad då schablonerna kan användas igen vid framtida order på samma produkt. Normalt kan en schablon bara användas på en specifik produkt och kan inte användas på flera olika produkter. Vid andra märkningsmetoder utgår en startkostnad. Denna kostnad är inte beroende av antalet tryckfärger utan tas ut per design/motiv.

Frågor om Leverans & Fraktkostnad

Hur lång är leveranstiden?
Erbjuder ni expressleverans?
Kan ni skicka beställda varor med vårt kundnummer hos transportören?
Kan jag dela upp leveransen på flera olika leveransadresser?
Kan ni leverera varor till utlandet?
Kan jag hämta beställda varor hos ProfileXpress?
Erbjuder ni returrätt?

Fråga & Svar

Hur lång är leveranstiden?

SVAR: På hårda produkter som vi lanserar på vår hemsida, har vi normalt en leveranstid på åtta arbetsdagar från godkänt korrektur, med reservation för ett mindre antal produkter där leveranstiden kan varierar från våra leverantörer.

Erbjuder ni expressleverans?

SVAR: Ja, vi kan leverera extra snabbt om du har ont om tid mot en extra avgift. Leveranstiden är enligt överenskommelse enligt mail.

Kan ni skicka beställda varor med vårt kundnummer hos transportören?

SVAR: Nej, alla varor skickas med vårt eller vår leverantörs kundnummer hos transportören. När du beställer från ProfileXpress skickas varorna normalt med Schenker, DHL, Posten, UPS eller TNT.

Kan jag dela upp leveransen på flera olika leveransadresser?

SVAR: Ja, leveransen kan delas upp på flera leveransadresser, men tänk på att fraktkostnad tillkommer för respektive adress. En kostnad för uppdelning av leveransen kan även tillkomma beroende på vilken produkt ni beställt samt hur många adresser leveransen ska delas upp på. Tänk på att du måste meddela oss i samband med din beställning om du vill att leveransen ska delas upp på flera mottagare.

Kan ni leverera varor till utlandet?

SVAR: Ja, men kostnad för frakt blir normalt högre vid leverans till utlandet och räkna med att leveransen tar några dagar extra. Om leverans sker utanför EU kan tullkostnad tillkomma för mottagaren. Vi tar inget ansvar för förseningar som beror på förseningar i införtullningsprocessen

Kan jag hämta beställda varor hos ProfileXpress?

SVAR: Nej, alla beställda varor skickas direkt till dig från tryckeriet.

Erbjuder ni returrätt?

SVAR: Nej, alla varor tillverkas specifikt för respektive kund. Skulle levererade produkter vara felaktiga ska reklamation göras inom fem dagar från mottagande.

Frågor om Pris & Betalning

Tillkommer moms på priserna?
Erbjuder ni kredit?
Kan man betala med kreditkort?
Hur gör jag om jag vill ha pris på en större upplaga än det som anges i webbshoppen?
Kan privatpersoner handla från ProfileXpress?
Kan UF-företag handla från ProfileXpress?
Erbjuder ProfileXpress rabatter till återförsäljare?

Fråga & Svar

Tillkommer moms på priserna?

SVAR: Ja, 25% moms tillkommer på alla priser.

Erbjuder ni kredit?

SVAR: Vi tar alltid kreditupplysning på alla nya kunder. Vi gör inte själva någon bedömning av bolaget utan följer den rekommendation som kreditupplysningsföretaget ger oss. Om bolaget är kreditvärdigt sker betalning mot faktura 30 dagar. Om kredit inte medges måste betalning ske innan produktionen inleds.

Kan man betala med kreditkort?

SVAR: Ja, vid förskottsbetalning kan betalning ske med Visa eller Mastercard. Vänligen kontakta oss om du önskar att betala med kreditkort

Hur gör jag om jag vill ha pris på en större upplaga än det som anges i webbshoppen?

SVAR: Maila oss på info@profilexpress.se, så återkommer vi med en offert.

Kan privatpersoner handla från ProfileXpress?

SVAR: Nej, vi säljer endast till företag, myndigheter, föreningar och organisationer.

Kan UF-företag handla från ProfileXpress?

SVAR: Ja, UF-företag kan handla från ProfileXpress.Betalning sker alltid i förskott innan produktionen inleds när UF-företag handlar från oss. Tänk på att 25% moms alltid tillkommer på våra priser. Vi erbjuder inga rabatter eller sponsring till UF-företag.

Erbjuder ProfileXpress rabatter till återförsäljare?

SVAR: Nej, vi erbjuder inga rabatter till bolag som säljer våra produkter vidare till egna kunder.


Köpvillkor

Profilexpress Scandinavian AB är ett företag som jobbar med profil & presentreklam, vi riktar oss till företag och organisationer. Försäljningsvillkoren nedan gäller då Köparen/Kunden gör beställning av Profilexpress såväl skriftligen via e-post och/eller muntlig beställning.

Vår målsättning är att arbeta för en långvarig affärsrelation och vi gör vårt bästa för att tillgodose alla våra kunders önskemål.

Priser

Samtliga priser på vår Webshop är angivna i Svenska kronor och är exklusive mervärdesskatt, tillkommande emballage och fraktkostnader står köparen för. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Samtliga priser som anges i vår Webbshop gäller tills vidare, och kan när som helst ändras. Exempel på tillfällen då de ändras kan vara felskrivningar eller förändringar i valutakurser. Profilexpress arbetar med en kontinuerlig kontroll av Webbshopen för att undvika att felaktigt angivna priser förekommer.

Produkter

Samtliga produktbilder på vår Webshop skall ses som en fingervisning om produktens utförande och färg. Om Kunden vill se produktens utförande samt funktion och säkerställa produktens färgnyans skall ett provexemplar beställas av Profilexpress innan beställning läggs.

Betalningsvillkor

Om Köpares kreditvärdighet bedöms som god, ges 30 dagar netto mot faktura. Kreditbedömning görs först efter godkänd order och Profilexpress förbehåller sig rätten att ändra betalningsvillkor efter att Köparen har godkänt offert. Betalningsvillkor finns angiven i kundvagnen beroende av valt betalningssätt. Om ni som kund har angivit en deadline så kan endast den garanteras under förutsättning att betalning är oss tillhanda samma dag som ni har godkänt offert och korrektur.

Betalningsalternativ för företag och organisationer som ej är kreditvärdiga är förskott via betalkort till Bankgiro. Vid en situation då betalning ej är oss tillhanda inom avtalad tid förbehåller sig Profilexpress att debitera dröjsmålsränta (f.n. 24% per år). Köpare får i de fall en påminnelsefaktura skickas ut även betala en påminnelseavgift. Produkterna tillhör Profilexpress fram tills det att full betalning erlagts för de beställda produkterna.

Märkning av produkt

När Köparens produkt märks med logotyp eller dylikt så kan viss nyansavvikelse förekomma. Tryckfärger anges enligt Pantone Matching System (PMS-skalan) och viss nyansavvikelse kan förekomma beroende på material och färg på underlaget. Ni kan alltid beställa ett provexemplar på produkten med gällande logotyp mot en extra kostnad, detta för att säkerställa att ni får den färg som önskas. Ni skall då meddela Profilexpress skriftligen att man önskar ett provtryck och detta görs innan korrekturet godkänns. Korrekturen skall ses som en fingervisning av slutresultatet, och exakt storlek på logotype garanteras ej. En exakt färgnyans kan endast garanteras då Köparen i förväg angivit en PMS-kod och trycket sker på vitt underlag, samt att ett provtryck har beställts.

För produkter som trycks enligt CMYK-skalan dvs. med offset eller digitaltryck och tryckfärgerna anges enligt CMYK-skalan ges inga färggarantier på trycket på färdig produkt. Om exakta färger önskas måste ni skicka ett färgprov till oss på hur färdigt tryck ska se ut tillsammans med er order. Färgprovet ska vara på papper och postas till Profilexpress i direkt anslutning till order. Leveranstiden kan komma att förlängas och extra kostnader för provtryck kan tillkomma.

Köparen ansvarar för att kontrollera korrekturet efter eventuella fel och att skriftligen påpeka dessa till Profilexpress innan korrektur godkänns och produktion inleds. Ansvaret för alla uppgifter så som produkt, produktfärg, produktspecifikationer, placeringen av tryck/logo, tryckfärger, logotyper, texter, typnsitt, stavning etc övergår på Köparen. Profilexpress ansvarar ej för fel som inte är rättade. Svar på korrektur ska ske omgående samma dag för att undvika leveransförsening. Leveranstid räknas alltid från godkänt korrektur.

Leverans

Leveranstid är alltid en uppskattning och gäller från godkänt korrektur. Kostnaden för leverans av beställda varor till Köparen sker alltid på Köparens bekostnad, om inte annat avtalats. En försenad leverans som beror på transportföretaget som av Profilexpress fått i uppdrag att transportera varor tar vi inget ansvar för. I de fall detta händer ska Köparen kontakta det aktuella transportföretaget. Köparens ansvarar för att i samband med beställning uppge en korrekt leveransadress och att adressen är bemannad under arbetstid (vardagar mellan kl 8:00-17:00) samt att en eventuell portkod har angivits.

Om den av Köparen angivna adressen inte är bemannad då transportföretaget ska leverera produkterna (vardagar mellan kl 8:00-17:00) kommer en kostnad att tas ut för avisering och ny utkörning. Efter 15 dagar returneras produkterna till Profilexpress och då tillkommer även kostnaden för returfrakt till oss samt ny frakt till Köparen att debiteras.

Vi reserverar oss för kvantitets/avvikelser i leverans med /-10%. på varor med tryck. Levererat antal till kund faktureras.

Rätt till retur

Samtliga varor produceras specifikt för Köparen vilket innebär att alla ordrar alltid är bindande. Köparen har rätt att ansöka om orderannullering och vi tar då beslut utifrån det enskilda fallet. Om en order önskas bli annullerad av Köparen innan leverans har skett måste först ett godkännande från fabrik, tryckeri eller leverantör inhämtas och godkännas. Säljaren debiterar samtliga uppkomna kostnader, minimum 800 kr per order.

Reklamation

Varor som är felaktiga skall reklameras inom 12 dagar. Köparen ska då kontakta Profilexpress skriftligen och reklamera de fel som inte uppkommit under transporten. Har fel uppkommit under transporten skall Köparen vända sig direkt till transportören. Köparen har inte rätt till någon annan kompensation, än att en felfri vara skall levereras inom rimlig tid. Reklameras inte varan inom 12 dagar från varans mottagande, förloras rätten att åberopa felet.

Vårt ansvar

Profilexpress ersättningsskyldighet för styrkt skada är begränsad till 20% av vårt försäljningspris. Vi är dock inte ersättningsskyldiga för den skada som Köparen lider genom vårt dröjsmål och vi tar inget ansvar för indirekta förluster.

Svensk lag skall tillämpas vid tolkning och tillämpning av detta avtal.

Senast uppdaterad 2019-05-02


INTEGRITETSSKYDDSPOLICY ProfileXpress Scandinavian AB

Vi på ProfileXpress Scandinavian AB värnar om dig och din personliga integritet. Det är viktigt för oss att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. Vi behandlar därför dina personuppgifter på ett öppet sätt med din integritet i fokus.
I denna integritetsskyddspolicy, som gäller för alla som på något sätt nyttjar ProfileXpress tjänster eller produkter och/eller på annat sätt har kontakt med oss, redogör vi bland annat för hur och varför vi behandlar dina personuppgifter och vilka rättigheter du har enligt gällande personuppgiftslagstiftning.
Om inte annat specifikt anges är det ProfileXpress Scandinavian AB, org. nr 556924-7660, Box 905, 501 10 Borås, ("ProfileXpress", "vi") som har ansvaret för behandlingen av dina personuppgifter.

Du är alltid välkommen att kontakta oss vid frågor gällande denna policy eller för övriga dataskyddsfrågor. Kontaktuppgifter hittar du i slutet på denna policy.

1. Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt, eller indirekt, kan hänföras till en fysisk levande person. Exempel på detta är alltifrån personnummer till e-postadresser, men även krypterade uppgifter kan utgöra personuppgifter om de kan kopplas till fysiska personer.

2. Vad är en "behandling" av en personuppgift?

Begreppet "behandling" är brett och omfattar det mesta man kan göra med en personuppgift. Allt från insamling och lagring till ändring, användning eller radering utgör "behandling".

3. När samlar vi in personuppgifter om dig?

- Uppgifter som du själv lämnar till oss
Vi samlar in och behandlar personuppgifter som du lämnar till oss, t.ex. i samband med att du besöker vår webbplats, köper en viss produkt eller tjänst, anmäler dig till vårt nyhetsbrev, kontaktar oss eller använder våra digitala kanaler.

- Uppgifter som samlas in när du använder våra tjänster
När du använder våra tjänster registrerar vi information om din användning. Denna information omfattar vilka tjänster du använder, vilka sidor du besöker och hur du beter dig på webbplatsen. Vi använder oss exempelvis av Google Analytics och andra verktyg för att registrera information. Denna information kan omfatta operativsystem, webbläsarversion, IP-adresser, cookies och unika identifieringsfiler.

- Uppgifter från andra källor
Vi samlar in personuppgifter, t.ex. e-postadresser, som du har lämnat till andra bolag inom koncernen som du har en kundrelation med. Detta gör vi för att säkerställa att vi alltid har uppdaterade uppgifter till dig och för att kunna lämna erbjudanden om våra egna, andra koncernbolags och utvalda samarbetspartners varor och tjänster. Exempel på uppgifter som vi hämtar är identitets- och kontaktuppgifter såsom t.ex. namn, e-postadress och telefonnummer.
Vi samlar även in dina uppgifter i de fall då din arbetsgivare har tecknat avtal med oss om till exempel utbildning eller nyhetsbevakning och då har lämnat dina personuppgifter till oss, exempelvis för att kommunikation med anledning av avtalet ska ske med dig eller att tjänsten ska levereras till dig på uppdrag av din arbetsgivare.
I vissa fall kan vi inhämta information från andra källor t.ex. samarbetspartners och andra leverantörer. Vi samlar även in och uppdaterar dina adressuppgifter via tredje parts tjänster för adressuppdatering.

4. Varför behandlar vi dina personuppgifter?

För att vi ska kunna tillhandahålla tjänster och varor till dig måste vi behandla dina personuppgifter.
Vi behandlar dina uppgifter i huvudsak för att:
- Administrera och tillhandahålla våra tjänster och varor
- Hantera kundtjänstärenden och övriga förfrågningar
- Lämna information och marknadsföra varor och tjänster som du kan vara intresserad av
- Förbättra våra tjänster och varor, exempelvis genom att undersöka och utvärdera kundnöjdheten eller marknaden.
Se ytterligare information under punkt 7.

5. Vad har vi för laglig grund för att behandla dina personuppgifter?

För att få behandla personuppgifter krävs det att det finns en laglig grund för detta. ProfileXpress behandlar personuppgifter på följande grunder;
- Då personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra ett avtal som vi har med dig ? t.ex. för att tillhandahålla eller administrera en tjänst du köpt
- Då personuppgiftsbehandlingen är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse t.ex. bokföringsskyldighet
- Då vi har ett berättigat intresse av att behandla dina personuppgifter t.ex. för att kunna besvara förfrågningar om varor eller kommunicera med dig om liknande varor och tjänster som du tidigare köpt
- Då personuppgiftsbehandlingen är tillåten på grund av att du har lämnat ditt samtycke till den.
Se ytterligare information under punkt 7.

6. Hur länge sparar vi dina uppgifter?

Dina personuppgifter behandlas endast så länge som det är nödvändigt för de ändamål de samlats in för - exempelvis så länge det krävs för att vi ska kunna fullfölja de skyldigheter som vi har med anledning av ett avtal med dig. Vi kan komma att spara uppgifterna längre om det krävs enligt lag eller för att bevaka våra rättsliga intressen, t.ex. om det pågår en juridisk process.
Dina personuppgifter raderas eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för.
Se ytterligare information under punkt 7.

7. Sammanställning av vår personuppgiftsbehandling

För vilka ändamål behandlar vi dina personuppgifter?
Vilken laglig grund har vi för behandlingen?
Vilka kategorier av personuppgifter behandlas?
Hur länge sparas dina uppgifter?

Hantera förfrågningar, t.ex. frågor om våra tjänster/produkter.
Berättigat intresse.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Kundinteraktioner t.ex. samtalsinspelningar, journalanteckningar och utskick

Så länge det är nödvändigt för att hantera din förfrågan.
Hantera kundförhållandet, t.ex. registrera dina uppgifter i vårt kundregister, skicka aviseringar, kommunicera med dig om kundförhållandet etc.
Fullföljande av avtal samt i vissa fall en intresseavvägning om avtalet om att tillhandahålla dig en tjänst ingåtts med en juridisk person.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Titel och attesträttighet
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Kundinteraktioner t.ex. journalanteckningar och utskick.
- Uppgifter om dina inköp
Så länge du har en kundrelation med oss och två år därefter.

För att administrera och leverera våra varor och tjänster.
Fullföljande av avtal. I de fall då känsliga personuppgifter behandlas görs detta med stöd av ditt uttryckliga samtycke och endast då det är nödvändigt för att tillhandahålla tjänster som du efterfrågat.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Titel och attesträttighet
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Känsliga personuppgifter som matallergier för det fall att du deltar på events där det serveras mat

Så länge du har en kundrelation med oss och två år därefter.
Hantera betalningar för tjänster och varor som du köpt.
Fullföljande av avtal och i den mån det följer av en rättslig förpliktelse, exempelvis bokföringslagen.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Fakturauppgifter
- Betalningsinformation
- Kundengagemang, t.ex. vad du köpt för tjänst/produkt

Så länge vi är skyldiga att lagra uppgifterna enligt tillämplig lag och så länge det är nödvändigt för avtalet.
Fastställa, göra gällande och utöva/försvara oss mot rättsliga anspråk.
Berättigat intresse.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Fakturauppgifter

Så länge det är nödvändigt för att tillgodose vårt intresse av att fastställa, göra gällande och utöva rättsliga anspråk t.ex. enligt lagstadgade preskriptionstider.
För att marknadsföra våra och våra samarbetspartners eller koncernbolags varor och tjänster i syfte att tillhandahålla relevant information och erbjudanden.
Berättigat intresse.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Kundsegment, t.ex. uppgift om vilket kundsegment du tillhör
- Geografisk information
- IP-adress, enhetsinformation, logginformation

Två år efter att du senast varit aktiv hos oss, till exempel genom att köpa en vara eller kontakta vår kundtjänst.
Uppföljning och utvärdering avseende användningen av våra tjänster & produkter.
Berättigat intresse av att förbättra din användarupplevelse.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Titel
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Kundengagemang t.ex. vad du köpt för tjänst/produkt
- Användargenererade uppgifter, t.ex. uppgift om dina interaktioner på våra hemsidor

Så länge det är nödvändigt för att genomföra uppföljning och utvärdering.
Genomföra marknads-/kundundersökningar i syfte att utvärdera av våra varor & tjänster. Behandlingen är nödvändig för att tillgodose vårt berättigade intresse av att för att få information om din och andra kunders uppfattning om t.ex. våra tjänster och produkter.Berättigat intresse.
- Identitetsuppgifter t.ex. namn
- Titel
- Kontaktuppgifter, såsom adress, telefonnummer samt e-post
- Svarsresultat
- Kundsegment
- Geografisk information

Uppgifterna sparas bara så länge det är nödvändiga för att skicka ut undersökningarna. Svaren från undersökningarna är anonyma och uppgifterna utgör därför inte personuppgifter.
Livscykelhantering, t.ex. för att felsöka, logga, utveckla, testa och förbättra våra system och tjänster.
Berättigat intresse.
- Användargenererade uppgifter, t.ex. uppgift om dina interaktioner på våra system och tjänster
- IP-adress, enhetsinformation, logginformation
Sparad endast så länge det är nödvändigt för ändamålet.

Mingelbilder från events i syfte att dokumentera företagshistoria samt för att användas i redaktionella syften samt för marknadsföring av liknande events.
Berättigat intresse.
- I förekommande fall namn, titel, företag
- Så länge det är motiverat utifrån ett företagshistoriskt perspektiv samt så länge som bilderna är aktuella för att använda i syfte att marknadsföra liknande events.

För att administrera ditt kontoinnehav.Fullföljande av avtal med dig alternativt en intresseavvägning om avtalet om att tillhandahålla dig ett konto ingåtts med en juridisk person.
- Namn, adress, telefonnummer samt e-post
- IP-adress, enhetsinformation, logginformation
- Information om hur du använder vår webb, om vilka av våra erbjudanden du varit intresserad av, vilka av våra nyhetsbrev du interagerat med och vilka av våra event du anmält dig till
- Information om ditt kontoinnehav
Så länge du har ett konto hos oss och ett år därefter.

Genomföra och hantera rekryteringsprocesser och inkommande jobbansökningar.
Berättigat intresse av att hantera rekryteringsprocessen.
- Namn, adress, telefonnummer samt e-post
- Övriga uppgifter du lämnar i din ansökan exempelvis titel, erfarenhet etc.

Så länge rekryteringsprocessen för den tjänst du sökt pågår och så länge som krävs enligt gällande preskriptionskrav i diskrimineringslagen. För det fallet att vi vill spara dina uppgifter för framtida rekryteringar kommer vi att begära ditt samtycke.
Genomföra och hantera rekryteringsprocess.
Fullföljande av avtal med dig.
- Identitetsuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Övriga uppgifter du lämnar i din ansökan exempelvis titel, erfarenhet etc.Så länge rekryteringsprocessen för den tjänst du sökt pågår och så länge som krävs enligt gällande preskriptionskrav i diskrimineringslagen.

Om du registrerar ditt CV i Legal Careers CV-databas lagras och behandlas personuppgifterna i syfte att matcha dig med relevanta jobberbjudanden. Det sker dock inte med hjälp av automatiserat beslutsfattande. Fullföljande av avtal med dig.
- Identitetsuppgifter
- Kontaktuppgifter
- Övriga uppgifter du lämnar i din ansökan exempelvis titel, erfarenhet etc.Vi lagrar uppgifterna till dess du väljer att avregistrera ditt konto eller på annat sätt meddelar oss att du inte vill finnas med i databasen, eller om du har varit inaktiv i mer än 3 år.

8. Profilering

Om du är kund hos oss tittar vi på hur du använder vår webb, vilka av våra varor, tjänster och erbjudanden du varit intresserad av, vilka av våra nyhetsbrev du interagerat med och vilka av våra event du anmält dig till, uppgifter om dina inköp och information om ditt kontoinnehav. Detta gör vi för att tillhandahålla dig erbjudanden och inbjudningar till evenemang som vi tror du skulle vara intresserad av.
Du kan närsomhelst invända mot behandling av personuppgifter genom profilering. Detta gör du genom att kontakta oss på order@profilexpress.se.

9. Vilka kan vi komma att dela dina uppgifter med?

Vi delar dina personuppgifter med utvalda samarbetspartners avseende varor och tjänster. För att kunna skicka relevanta erbjudanden till dig kan mottagande bolag även behandla dina uppgifter. Det bolag som mottar uppgifterna är personuppgiftsansvarig för den behandling av dina personuppgifter det utför för dessa ändamål.
Vi kan komma att dela dina personuppgifter med företag och leverantörer som tillhandahåller tjänster för oss t.ex. för att hantera utskick, kommunicera erbjudanden, tillhandahålla IT-system och genomföra kundanalyser. Dessa företag får endast behandla dina personuppgifter enligt våra instruktioner och får inte använda dina uppgifter för egna ändamål.
Vi kan även komma att dela de personuppgifter som är nödvändiga för att fastställa, göra gällande och utöva ProfileXpress rättsliga intressen.
Vi kan också komma att dela dina personuppgifter om det följer av lag eller myndighetsföreskrift, exempelvis om vi är tvungna att lämna ut uppgifter till Skatteverket av bokföringsskäl.

10. Var behandlas dina uppgifter?

Som utgångspunkt behandlas dina personuppgifter inom EU. För det fall att vi använder oss av tjänsteleverantörer som överför dina personuppgifter till länder utanför EU och EES kommer vi att vidta åtgärder för att skydda dina personuppgifter i enlighet med tillämpliga lagkrav, exempelvis genom att kräva garantier om att leverantören skyddar uppgifterna i enlighet med gällande dataskyddsregler. Om du vill veta mer om vilka skyddsåtgärder vi vidtagit kan du kontakta oss.

11. Dina rättigheter

Rättelse och tillgång till dina personuppgifter
Som registrerad har du rätt att när som helst begära rättelse av felaktiga uppgifter eller ändra de personuppgifter som du lämnat.
Du har också rätt att ta del av vilka personuppgifter vi har registrerade om dig. Detta gör du genom att begära ett så kallat registerutdrag.
Återkalla samtycke med framtida verkan
Behandlar vi dina personuppgifter på den rättsliga grunden samtycke har du rätt att när som helst återkalla ditt fortsatta samtycke avseende framtida behandling.
Motsätta dig behandling
Du har rätt att motsätta dig behandlingar som vi utför med stöd av en intresseavvägning.
Du kan när som helst avsäga dig reklam- och kommunikationsutskick. Du kan avregistrera dig genom att klicka på en länk i det aktuella utskicket eller kontakta oss (se kontaktuppgifter nedan).
Radering
Under vissa omständigheter har du rätt att få dina personuppgifter raderade. Detta gäller dock inte om vi exempelvis är skyldiga enligt lag att bevara uppgifterna.
Begränsning av behandling
Du kan även ha rätt att begära att behandlingen av dina personuppgifter begränsas. Om du begär att behandlingen av dina uppgifter ska begränsas kan det dock medföra att vi inte kan uppfylla våra eventuella skyldigheter gentemot dig under den tid behandlingen begränsats.
Dataportabilitet
För det fall att du vill flytta dina uppgifter från oss har du även rätt att få en kopia på de personuppgifter som rör dig samlade i ett strukturerat, maskinläsbart format (rätt till dataportabilitet). Denna rätt omfattar endast uppgifter som du själv har delat med oss.

12. Särskilt om cookies

Cookies är en liten textfil bestående av bokstäver och siffror som skickas från vår webbserver och sparas på din webbläsare eller enhet. På frejapartner.se använder vi följande cookies:

1) Sessionscookies (en tillfällig cookie som upphör när du stänger din webbläsare eller enhet).
2) Varaktiga cookies (cookies som ligger kvar på din dator tills du tar bort dem eller de går ut).
3) Förstapartscookies (cookies som sätts av webbplatsen du besöker).
4) Tredjepartscookies (cookies som satts av en tredjeparts webbplats. Hos oss används dessa i första hand för analyser, t.ex. Google Analytics.).
5) Liknande tekniker (tekniker som lagrar information i din webbläsare eller i din enhet på ett sätt som liknar cookies).

De cookies vi använder förbättrar normalt sett de tjänster vi erbjuder. Några av våra tjänster behöver cookies för att fungera korrekt, medan andra förbättrar tjänsterna för dig. Vi använder cookies för övergripande analytisk information avseende din användning av våra tjänster och för att spara funktionella inställningar så som språk och andra uppgifter. Vi använder även cookies för att kunna rikta relevant marknadsföring till dig. Du kan läsa mer om cookies specifikt för Företaget på frejapartner.se/integritetspolicy. Du kan själv styra över användningen av cookies. Din webbläsare eller enhet ger dig möjlighet att ändra inställningarna för användningen och omfattningen av cookies. Gå till inställningarna för din webbläsare eller enhet för att lära dig mer om hur du justerar inställningarna för cookies. Exempel på sådant du kan justera är blockering av alla cookies, att endast acceptera förstapartscookies eller att radera cookies när du stänger ner din webbläsare. Ha i åtanke att vissa av våra tjänster kanske inte fungerar ifall du blockerar eller raderar cookies. Du kan läsa mer om cookies generellt på post- och telestyrelsens webbsida, pts.se.

13. Klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter

Skulle du vara missnöjd med vårt sätt att behandla dina personuppgifter ber vi dig att i första hand kontakta oss på order@profilexpress.se.
Om du inte är nöjd med vårt sätt att hantera ditt klagomål på kan du framföra ditt klagomål till behörig tillsynsmyndighet, för närvarande Datainspektionen.

14. Kontaktuppgifter till personuppgiftsansvarig

ProfileXpress Scandinavian AB, org. nr 556924-7660 Box 905, 501 10 Borås Tel: 031-761 92 00, är personuppgiftsansvarig och ansvarar därmed för ProfileXpress behandling av dina personuppgifter.
Vid frågor om dataskydd eller om du vill utnyttja dina rättigheter enligt ovan når du oss lättast på: order@profilexpress.se.

15. Ändringar i integritetsskyddspolicyn

Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i vår integritetspolicy. Du hittar alltid den senaste versionen på webbplatsen. Vid uppdateringar som är av avgörande betydelse för vår behandling av personuppgifter (exempelvis ändring av angivna ändamål) kommer detta att kommuniceras till dig.